maandag 13 juni 2016

De laatste dag

Vandaag is de laatste dag van onze vakantie. We hebben, tot en met vandaag, maar 1 keer een echte bui van een half uur gehad en een keer of twee een beetje miezerige regen. De rest van de ruim vier weken was het stralend mooi weer.
Het was weer een mooi avontuur, al was het moeilijker dan we dachten. Nog nooit hadden we zulke slechte wegen en paden. We zijn daardoor niet aan het laatste deel van de rit toegekomen, want dat zou echt te lang gaan duren. Jammer, maar wie weet is dat nog een rit voor de toekomst, als we gezond blijven, want dat weet je maar nooit op onze leeftijd.
Gisteren hebben we eerst heerlijk gewandeld tot het museum-eiland en daar besloten we een rondvaartboot op de Spree te nemen, want het was warm en we waren moe van het lopen. Op een boot krijg je een goede indruk van de wijken en bezienswaardigheden van een grote stad.
Bij terugkomst hebben we het Pergamonmuseum bezocht, wat erg indrukwekkend was. Bert was daar nog voor de "Wende" geweest, in de jaren tachtig en later, in de jaren negentig, konden we er niet in, want het was gesloten vanwege een verbouwing.
Verder zijn we nog naar de Potzdamer Platz geweest en naar Alexander-Platz, maar ook daar waren we al eerder geweest. In Berlijn wordt voortdurend gerestaureerd of gebouwd. In alle richtingen zie je grote kranen staan. Vandaag zijn we in de grote televisietoren geweest, waar je meer dan tweehonderd meter boven de stad een mooi overzicht krijgt.
We zijn ook nog even wezen winkelen, maar daarvoor moet je niet in Berlijn zijn. Eigenlijk vinden we het zelf ook niet zo leuk, dus dat duurde maar even.
Wat ons opviel is dat er zoveel om die mooie, oude gebouwen en gedenkplaatsen heen wordt gebouwd. Naast de Gedächtniskirche staat een soort wolkenkrabber, die het hele monument in het niet doet vallen. Er is daardoor veel lelijker geworden of bijna aan het oog onttrokken in de laatste decennia. Jammer is dat.
Toch is er, zeker als je er nog nooit was, erg veel te bezichtigen.
Morgen gaan we met de trein naar huis en dat is ook mooi, vooral met de herinneringen aan deze vakantie en de rest van de zomer nog voor de boeg.
Op de foto: een blik op het Museum-eiland vanaf de rondvaartboot.